Starten bij Stanwick, midden in COVID? Mission accomplished!

Jeroen en Bie

Collega’s Bie Delodder & Jeroen Simoen maken sinds 1 jaar lid uit van de Stanwick familie. Een start die we niet rap zullen vergeten. Ze delen graag hun persoonlijke ervaringen vanuit hun uiterst bewogen eerste jaar bij Stanwick.

Hoe is jullie start verlopen bij Stanwick?

Jeroen: 20 Januari 2020, mijn eerst dag bij Stanwick. Een hartelijk ontvangst. Bij het openen van de mailbox stromen de eerste meeting invites binnen; collega’s die uit zichzelf het initiatief nemen om een eerste kennismaking te bewerkstelligen. Het familiegevoel waarover gesproken werd bij de aanwerving komt al vanaf het begin naar boven.

Bie: Ik ben samen met Jeroen gestart bij Stanwick in januari 2020. En de warme welkom die hij beschrijft heb ook ik ervaren.

Jeroen: In de eerstkomende weken volgt er opleidingstraject over alle knowhow domeinen waar Stanwick voor staat zonder enig onderscheid te maken tussen het organisatorische- of het operationele luik. Dit allemaal in een sfeer waar er nog geen druk is om ingezet te worden in klantenprojecten.

Wat was de impact van COVID-19 op jullie start?

Jeroen: Na een tweetal maanden begint het al te kriebelen om met mondjesmaat aan projecten te beginnen. Echter begint COVID-19 dan ook hard toe te slaan en de eerste lockdown is een feit. Door de geldende maatregelen is on-site gaan bij de klant niet mogelijk. Daarenboven zijn een aantal klanten genoodzaakt op de rem te gaan staan inzake uitgaven. Het perspectief op de geplande vliegende start lijkt volledig in het water te vallen.

Bie: Na de eerste maanden opleiding en introducties kan ik opstarten in een lopend project van een collega. Uiteraard ben ik super enthousiast om van start te gaan maar voor we het goed en wel beseffen zitten we in de eerste lockdown. Jeroen gaat aan de slag voor collega’s, ik zet in eerste instantie mijn opleidingstraject verder en ondersteun waar mogelijk de collega’s met het omzetten van face-to-face trainingen en workshops naar virtuele sessies.

Hoe was het verdere verloop tijdens de coronacrisis?

Jeroen: Al snel schakelt Stanwick om deze nieuwe context het hoofd te bieden. Onverwachts wordt het voor een aantal collega’s echter zeer druk. Hierdoor krijg ik de kans om in backoffice, ter ondersteuning, data-analyses uit te voeren en modellen op te zetten. Dit leek wat blindvaren gezien ik de bewuste organisaties/processen nooit heb kunnen observeren. Maar met de expertise en kennis, en de bereidwilligheid om te helpen, zorgen we er samen voor dat mogelijke “gaps” ingevuld werden.

Intussen wordt intern in Stanwick een digitale transformatie ingezet om de services ook remote aan de klant zoveel mogelijk aan te kunnen bieden. Daar bovenop valt de beslissing om de kantoren te verhuizen naar Lochristi. Dit is een directe vertaling van waar Stanwick op dat moment ook mee uitpakt: “Van verweer over veerkracht naar verbeelding”. In een steeds veranderende context wordt constant bijgestuurd om het team toe te laten de klanten blijvend te kunnen ondersteunen met de Stanwick-approach.

Bie: De lockdown betekent geen stopzetting of pause van mijn lopende project. Wanneer de teams en team leads na 2 weken gewend zijn aan de nieuwe realiteit stap ik mee in het project. Mijn focus ligt op het ondersteunen van 2 team leads en hun teams bij het installeren van de eerder aangeleerde lean tools. Voorafgaand aan Covid-19 tijden betekent dit dat ik aanwezig ben op de werkvloer voor workshops, trainingen, gesprekken en team meeting. Werk ik samen met de teams aan flip charts en whiteboards. Nu betekent het dat alles, inclusief de eerste kennismaking, virtueel gebeurt.

Maar ik heb er zin en de team leads ook, aan energie alvast geen gebrek. Kennismakingen worden virtueel ingepland, online whiteboards worden getest en intensief gebruikt, team meetings krijgen een volledig andere vorm, duur en doel. We maken samen mooie vooruitgangen en kijken er naar uit om elkaar ook eens “in het echt” te mogen ontmoeten. Met de volledige teams samen zitten is geen mogelijkheid geweest maar in de zomer maanden zijn meetings met de team leads face to face kunnen doorgaan. En we konden concluderen dat het anders was dan dat we gewoon zijn. Niet beter, niet slechter maar anders.

Waar staan jullie nu & hoe zie je de toekomst?

Jeroen: Ondertussen zijn Bie en ik meer dan een jaar in dienst. Ons eerste Stanwick jaar staat gelijk aan het jaar van Covid-19. Was dit beter of slechter dan de collega’s hun eerste jaar bij Stanwick? Geen idee maar het was in ieder geval anders. Waar sommige collega’s vanuit routines naar de virtuele context moesten switchen, liep dit voor mij bijna gelijk aan mijn opstart. Daarenboven zal het toekomstig on-site gaan bij de klant en het frequenter fysiek ontmoeten van de collega’s extra energie geven. Dit zal de projecten, zowel extern als intern, enkel maar ten goede komen.

Bie: Ik kijk enorm uit naar wat mijn volgende jaren bij Stanwick zullen brengen. Samen met klanten kunnen bouwen aan hun groei. Nog even blijven we 100% virtueel werken maar ik hoop snel stappen te kunnen zetten om elkaar terug op de werkvloer te ontmoeten. Daarnaast staan er ook heel wat toffe projecten gepland om samen met de collega’s verder te blijven bouwen aan Stanwick. En hoewel we zeer bedreven zijn geworden in video calls, kijk ik enorm uit naar een eerste Stanwick meeting in ons nieuw kantoor!

 

Teamwork

Leidraad in een teamtraject is een pragmatische “roadmap” van Patrick Lencioni. Centraal staan vijf fundamenten die nodig zijn om succesvol te zijn als een team: vertrouwen, open dialoog, betrokkenheid, elkaar ter verantwoording roepen en co-eigenaarschap. We creëren een veilig kader & gespreksbereidheid bij alle teamleden.
Nederlands
Printer Friendly, PDF & Email